بورس یه بازار سازمان دهی شده ی سهامه که در آن خرید و فروش اوراق بهادار، کالا و سهام انجام میشه. واژه بورس از یه شخص هلندی به نام van der burse اومده که در منزلش افراد برای خرید و فروش معامله میکردند. 

ما در ایران یه سازمان بورس اوراق بهادار داریم که دولتیه. چند تا کشور هستن که بورس دارن و نام گذاری بورسشون از نام پایتختشونه. از جمله بورس لندن،امارات،وال استریت، نیویورک و ایران. معروف ترین بورس،بورس نیویورک و توکیوست و بورس ایران تقریبا کپی برداری از بورس اماراته.

فرض کنید یه شرکتی تاسیس کردین، تمایل دارین سرمایه گذاری کنید تا سود بیشتری به دست بیارین، از افراد درخواست می کنید که سرمایه گذاری کنند، در سود شرکت سهیم بشن و به نوعی از سهم خود سود ببرند. 

بازار بورس و سازمان بورس یه پلتفرم به شرکت ها میده برای خرید و فروش سهام و اوراق بهادار خود. شرکت ها چند درصد از سود خودشونو اوراق بهادار میخرند و میذارن تو تالار بورس. هر برگ یک سهم و یک ارزه. بازارهای بورس و سهام یه پلتفرمی برای شرکت ها قرار میدن که شرط ورود اولیه شون ارایه گزارش های دقیق و منظم مالی شرکته. 

دو نوع سهام داریم. سهام خاص که افراد خاص و شرکت ها میان در سهام سرمایه گذاری میکنن که بیشتر توسط هیت مدیره شرکت انتخاب میشن و سهام عام که هر فرد نوعی میتونه سهیم بشه. چیزی که در سازمان بورس وجود داره و انجام میشه سهام عامه و خاص وجود نداره. سهام عام سود بیشتری داره چون میتونه سهام خودشو خرید و فروش کنه.  

پیشنهاد میشه افراد سرمایه مازاد خودشونو سهام بخرن نه با سرمایه اصلی. چون بازار بورس نوسان داره و ریسک بالایی داره. 

قبلا افراد برای خرید سهام شرکت ها به کارگزاری ها مراجه میکردن. اما الان بیشتر آنلاین خریداری میشه. کارگزاری ها، واسط بین خریداران و سازمان بورس هستن و اونها قیمت گزاری میکنن. پس شما برای خرید سهام به سازمان بورس نمیرین به کارگزاری ها مراجعه می کنید. قبلا به تالار بورس  و کارگزاری ها مراجعه میکردین، مدارک رو ارایه می دادین، یه کد بورس می گرفتین و از طریق کد خرید و فروش میکردین  اما الان بیشتر حالت آنلاین داره. 

دو نوع اوراق بهادار برای خرید سهام داریم. اوراق سهام که همون خاص و عامه. اوراق مشارکتی که برای طرح های عمرانی شهرداری و دولتی و خصوصیه که باز قابل خرید و فروش برای افراد عام نیست. قیمت گذاری اوراق مشارکتی توسط بانک مرکزی انجام میشه. 

اوراق بهادار در واقع نوعی سند تعهد خریدار نسبت به شرکت هم هست که به نوعی پذیرفته که در سود و زیانش شریکه. 

دو نوع شخص در بورس داریم. بورس حقوقی که سهام دارن عمده هستن و بورس حقیقی که آدمای عادی هستن. 

سه نوع قیمت داریم در بورس:
 قیمت کف که خرید و سود کمه چون عرضه و فروشنده زیاده. یعنی هرچی فروشنده زیاد باشه قیمت پایین تر میاد. 

قیمت تابلو قیمتیه که توسط دولت و کارگزاری ها انجام میشه و روی تابلو هست. 

قیمت فاندمنتال که ارزان تره و اینجوریه که همیشه باید آنلاین باشی و چک کنی و سریع خرید انجام بدی. 

تحلیل قیمت تکنیکال: بازار بورس و سهام رو روی نمودار که با اعداد نمایش داده شده رو  میتونید با مثلا شش ماهه قبل بررسی و مقایسه کنید. 

سهام نظارت میشه یعنی اگه سود از یه مقدار بیشتر و از یه مقدار کمتر بشه بسته میشه و برای بررسی به مجمع فرستاده میشه. حتی هر سال یه مجمع تشکیل میشه برای سهم ها و حتی گاهی سود بیشتری هم در نظر گرفته میشه برای سرمایه گداران. 

برای خرید سهام، ابتدا به کارگزاری ها مراجعه می کنید، ثبت نام می کنید، یه کد بورس میگیرین، یوزر و پسورد می گیرین و می تونید با همون کد سهام خودتونو خرید و فروش کنید. افراد ترجیح میدن سهامی عامی رو بخرن که سرمایه در گردشش بالاست یعنی سرمایه بیشتری داره و تعداد کاربرانش بیشتره. 

از طریق دیده بان میتونید سهام رو رصد کنید که اسم شرکت ها معمولا با اختصار و یا نماد اون شرکت ها اومده.