فارکس یا forex از کلمه ی لاتین foreign exchange  اومده به معنی تبادل ارزهای خارجی یا به عبارت ساده تر تبدیل یک ارز در مقابل ارز دیگر که مقداری از این تبادل هزینه خرید و فروش کالا یا خدمات شرکت میشه. 

برخلاف بازار بورس، فارکس هیچ ماهیت فیزیکی نداره و شرکت ها و افراد از طریق platform خود در شبکه های الکترونیکی خرید و فروش ارز خارجی میکنن. به این صورت که در نرخ بالا میفروشن و در نرخ پایین خرید میکنن. اما به ترتیب در لندن، نیویورک و توکیو بانک ها در این معاملات بین المللی شرکت میکنن. مثلا دلار و یورو- پوند انگلیس و ین ژاپن.

با پیشرفت علوم ارتباطی و گسترده شدن اینترنت افراد با کارگزاران یا brokers و شرکت های سرمایه گزاری برای وصل شدن به بانک ها ارتباط برقرار میکنن تا خرید و فروش ارز خارجی رو  انجام برن. معامله در فارکس به این صورته که شما الزامیه که با یک کارگزار که واسط بین شما و بانکه هماهنگ میشین برای ثبت نام و هزینه رو به شماره حساب مربوطه ای که کارگزار میده واریز می کنید. کارگزار یه اکانت با یوزر و پسورد به نام خودتون باز میکنه و اطلاعات ارز رو که مرام درحال جمع آوری از بانکه با نرم افزار یعنی پلت فرم خودش میفرسته تا کاربر بتونه تمامی خرید و فروش ها و نرخ هارو رصد کنه. 

بازار ارز به دو روش تحلیل و بررسی و پیش بینی میشه:

تحلیل بنیادی یا fundemental : ارز نوسان پیدا میکنه بین عرضه و تقاضا. باید عواملی که باعث افزایش عرضه و تقاضا میشه رو تحلیل کرد. مثل عوامل اقتصادی و سیاسی

تحلیل تکنیکی یا  technical : میایم قیمت های قبل رو بررسی میکنیم تا بتونیم قیمت های آتی رو پیش بینی کنیم. بیشتر بر روی نموداره.